Studerende fortæller

Barbara Martinovic, MAT-TEK

Hvilke overvejelser gjorde du dig, da du bestemte dig til at begynde på en matematikuddannelse?

Jeg har altid været meget glad for matematik, men oprindeligt var det ikke den vej, som jeg havde planlagt at gå i mit liv. Min fordom var nok – måske ligesom mange andres – at matematik godt kan blive noget voldsomt abstrakt. Min oprindelige tanke var egentlig derfor at blive en eller anden slags ingeniør… spørgsmålet var så bare hvilken? Jeg indså hurtigt, at hverken bygnings-, kemi-, elektronik- eller nogen af de andre ingeniørlinjer, som jeg kunne finde, interesserede mig. Det gik op for mig, at det, der tilrak mig ved ingeniør-linjerne, var det at kunne anvende matematikken på noget konkret. Jeg blev herefter klar over, at matematikken nok alligevel var den vej, som jeg helst ville gå. Min største overvejelse omkring det at søge ind på en matematikuddannelse var derfor, at jeg kunne se mig selv bruge matematikken til noget i praksis. Det er vigtigt for mig, at kunne få lov til at tænke kreativt – se og opdage nye måder at gøre ting på – men samtidig få lov til at regne løs og nå frem til et klart resultat. Dette er der rig mulighed for på Matematik-Teknologi; en linje der både kombinerer matematik og de mere ingeniørmæssige praktiske aspekter.

Hvad er det særlige ved at læse netop MatTek?

Det meget centrale på Matematik-Teknologi er det, at kunne få lov til at kombinere teori med praksis. Man får store matematiske færdigheder, og samtidig får man lov til at udforske og anvende disse færdigheder på en reel problemstilling. Det betyder, at man får lov til at se matematikken virkelig virke på noget konkret. Man lærer derfor, hvorfor den matematik, som man har lært, virker, og hvor man kan anvende den. Man lærer alt lige fra streng matematisk analyse og sandsynlighedsregning til signalbehandling og programmering. Sammenspillet mellem teori og praksis gør også, at det er muligt at præge projekterne med ens egne interesser og ideer. I de projekter, jeg har været med i, har vi f.eks. regnet på trafikken i Aalborg, prøvet at forbedre Rejsekort og ja endda skrevet projekt om Hoptimisten!

Hvordan går en typisk dag på studiet?

En typisk dag på studiet består af en blanding af forelæsninger og opgaveregning i de kurser, som man følger, samt projektarbejde. Typisk er jeg afsted fra 8-16. Nogle få dage er der kun forelæsninger, andre dage er tiden til fri disposition, men de fleste dage består dog af en blanding. På en typisk dag er der måske en forelæsning, hvorefter der regnes opgaver i det, der er blevet forelæst i. Opgaveregningen foregår i gruppen. Dette giver stor mulighed for at kunne diskutere og hjælpe hinanden med opgaverne. Desuden så giver det et godt sammenhold, fordi man er sammen om tingene og man lærer hinanden godt at kende. Når man er sammen om det hele betyder det også, at man ikke behøver at være god til det hele, for der er altid nogen man kan spørge, hvis der nu var noget, som man ikke forstod. I tidsrummet hvor der ikke er forelæsning, er tiden egentlig fri. Denne tid bruges hovedsageligt til projektarbejde med gruppen, men der er nu også plads til at holde tidlig fri, læse op eller tage i fredagsbar! Da der er den her vekselvirkning mellem kurser og projektet, giver det god mulighed for og tid til at anvende det, som man har lært i kurserne, til noget konkret i projektet.

Hvad vil du bruge din uddannelse til?

Pyyyh. Det ved jeg faktisk ikke endnu. Jeg har stadig travlt med at finde ud af, hvilken del af matematikken jeg synes, der er mest spændende. For tiden er det algoritmer. Min plan er dog også at læse Matematik-Teknologi på kandidaten og blive ingeniør, men hvad jeg konkret vil specialisere mig i, ved jeg ikke endnu. Jeg vil bare gerne ud i nogle virksomheder og anvende matematikken i praksis – måske til at udvikle noget nyt, forbedre noget eksisterende eller noget helt tredje. Jeg har dog også en drøm om at undervise engang. Jeg vil gerne overbevise om og inspirere til, at matematik ikke behøver at være abstrakt og tungt, men at man sagtens kan bruge det til… alting!