Studerende fortæller

Camilla Louise Madsen, MAT

Hvilke overvejelser gjorde du dig, da du bestemte dig til at begynde på en matematikuddannelse?

Jeg var rigtig meget i tvivl om hvad jeg skulle vælge efter jeg afsluttede gymnasiet. Jeg havde ikke lyst til et sabbatår så meget vidste jeg, så jeg skulle beslutte mig for hvad jeg så ville læse videre med. Jeg overvejede mange forskellige muligheder, så jeg tog på Uddannelse Uden Grænser messen og var inde og høre en masse foredrag, alt fra medicin til politibetjent og selvfølgelig også matematik. Jeg har altid, gennem folkeskolen og gymnasiet, været god til matematik og synes det var rigtig spændende og sjovt, så det var oplagt at høre hvad det gik ud på som studie. Efter foredraget var jeg solgt, jeg behøvede ikke høre om andet. Jeg var dog alligevel kun 99% overbevist, så jeg tog også til åbent hus på AAU og AU for at høre hvordan studiet var sat sammen på de forskellige universiteter. Her faldt jeg for det gruppebaserede arbejde og semester projekterne de skrev for at få stoffet helt ind under huden, det lød rigtig tiltalende synes jeg. Så da jeg kom hjem den aften sendte jeg min ansøgning afsted og har ikke fortrudt det et eneste sekund. 

Hvad er det særlige ved at læse netop Matematik?

Jeg synes det særlige ved matematik er at efter første studieår bliver hele uddannelsen samlet under samme tag ude på matematisk institut. Det at være samlet under samme tag giver et utroligt tiltalende studiemiljø, da os studerende og underviserne omgåes til dagligt, det er et sted hvor alle har deres interesse for matematik til fælles. Og derfor er der heller aldrig langt til eventuelt hjælp hvis man møder problemer, da man kan banke på hos nabogruppen eller gå ned på undervisers kontor og spørge efter hjælp. 
Samtidig er matematik et forholdsvist lille studie, hvilket gør man meget hurtigt kommer til at kende nærmest alle de studerende. Dette giver et stort fællesskab på studiet, og en gensidig respekt for sine medstuderende for man ved at man alle er i samme båd.

Hvordan går en typisk dag på studiet?

En typisk dag starter med at vi møder kl 8.15 og så er der som regel forelæsning med opgaveregning til kl 12.00. Nogle dage starter forelæsningerne først kl 12.30 og slutter kl 16.15 og andre dage har vi forelæsning hele dagen, så hedder det 8.15-16.15 på instituttet. Det er lidt forskelligt hvordan forelæsningerne ligger, men det mest normale er én forelæsning om dagen. Når vi ikke har forelæsninger så laver vi gruppearbejde, det kan være vi vælger at skrive på vores projekt, samler op på opgaver vi ikke har nået at lave eller forbereder eksamensspørgsmål hvis vi er så heldige at have fået dem udleveret. Når vi så synes vi er færdige for dagen så går vi gerne hjem ved en 15-16 tiden, hvis der altså ikke er forelæsning. Når dagen på instituttet er slut skal der forberedes hjemmefra til dagen efter. Her bruger jeg typisk mellem to og tre timer på at læse stoffet igennem til næste forelæsning, alt efter hvor mange forelæsninger vi har dagen efter og hvor meget læsestof der er givet. Det plejer at være nok foreberedelse for mig da vi også bruger meget tid på instituttet til gennemgang af stoffet. Så omkring kl 19-20 stykker er jeg klar til at slappe af for dagen! 

Hvad vil du bruge din uddannelse til?

Jeg har aldrig vidst præcis hvad jeg vil med min uddannelse, og jeg ved det stadig ikke 100%, jeg har bare vidst at det var matematik jeg skulle, det var det jeg synes var spændende. Men som studiet er skredet frem er jeg kommet frem til at jeg rigtig gerne vil læse et sidefag da jeg også brænder meget for idræt. Derfor har jeg (indtil videre) valgt at gå undervisningsvejen (også selvom jeg havde lovet mig selv at det aldrig skulle ske! ;-)). Jeg vil rigtig gerne være den sejeste matematiklærer og få alle til at synes matematik er lige så sejt som jeg gør. Men skulle det ske at der dukker et ikke-undervisningsrelateret job op når jeg engang er færdig med at læse så vil jeg ikke sige nej, da jeg rigtig gerne også vil prøve mig selv af i den retning.