Spring til indhold
ForsideTestimonials

2023

Mød en studerende

Alba Spliid Damkjær er studerende på bacheloruddannelsen i Matematik-teknologi, på 4. semester.

2023

Mød en studerende

Alba Spliid Damkjær er studerende på bacheloruddannelsen i Matematik-teknologi, på 4. semester.

Hvilke overvejelser gjorde du dig, da du valgte at læse matematik-teknologi?

Jeg var en af dem som var meget i tvivl om hvilken uddannelse jeg ville have, og endte med at have nogle sabbatår hvor jeg var i tvivl. Det eneste jeg vidste var, at jeg er glad for matematik, men at jeg nok ikke var hardcore nok til ren matematik. Jeg undersøgte så hvilke andre uddannelser der var, som krævede mere matematik, og gennem AAU hjemmesiden fandt jeg frem til den her. Den indeholdt også andre emner som jeg var glad for på gymnasiet (Fysik bl.a.) og jeg besluttede mig for som minimum at give det et forsøg, og håbede at hvis ikke det skulle være præcis den her uddannelse, så ville den give mig en bedre ide om hvad jeg ville.

 

Hvad er det særlige ved at læse netop Matematik-teknologi (i forhold til Matematik-økonomi og Matematik)?

Matematik Teknologi og Matematik er to uddannelser som på mange punkter minder meget om hinanden, men hvor vi her også lærer at anvende matematikken. Det betyder at man både får matematikere og ingeniører som undervisere, og du kommer især til at mærke forskellen i hvordan man bruger matematikken. Det betyder også at man igennem både projekter og valgfag kan justere uddannelsen til at blive enten mere matematisk eller teknisk alt efter ønske. På Matematik-teknologi lærer man om ting som ansigtsgenkendelse og andre tekniske ting, hvor man på Matematik-økonomi lærer mere om økonomi, og dermed er forskellen imellem de to uddannelser lidt større, da der er en helt anden form for anvendelse. Jeg er meget interesseret i især lydbølger mm., hvorfor Matematik-teknologi passer bedre til mig.

 

Hvordan går en typisk dag på studiet?

En typisk dag på studiet består af undervisning og af gruppearbejde. Undervisning foregår på den måde hvor man starter med at have en forelæsning af en underviser, hvorefter der er opgaveregning ude i grupperummene. Under opgaveregning sidder man ofte i grupper og løser opgaverne sammen, imens hjælpelærere kommer rundt og hjælper en.
Mange af vores forelæsninger foregår kun for dem der går på Matematik-teknologi, og eftersom vi ikke er et særligt stort studie, betyder det at vi får en meget personlig undervisning. Der er rig mulighed for at få mere en-til-en samtaler med underviserne hvor de hjælper dig med at få den forståelse som man behøver. Men der er også mange forelæsninger, som foregår sammen med de to andre matematiske uddannelser, Matematik-økonomi og Matematik, hvorfor vi også ender med socialt at hænge meget sammen med dem. Derfor er det også nemmere at få flere venner end bare dem man direkte går på studie med.

Vi bruger også en del tid på at skrive projekt, hvor der er mulighed for at arbejde problembaseret. Her er der også mulighed for at fordybe sig i de emner man selv finder mest spænende, og for at lære at arbejde sammen i en gruppe.

 

Hvad vil du bruge din uddannelse til?

Da jeg startede min uddannelse, var jeg ikke sikker på hvad jeg gerne ville bruge min uddannelse på. Nu hvor jeg har fået lov til at undersøge forskellige emner begynder jeg at få en ide om at jeg gerne vil arbejde med lyd eller noget andet lignende. Evt. blive en del af høreapparatsindustrien.