Spring til indhold
ForsideTestimonials

2023

Mød en studerende

Mads Lindeborg Larsen er studerende på bacheloruddannelsen i Matematik-teknologi, på 6. semester.

2023

Mød en studerende

Mads Lindeborg Larsen er studerende på bacheloruddannelsen i Matematik-teknologi, på 6. semester.

Hvilke overvejelser gjorde du dig, da du valgte at læse Matematik-teknologi?

Jeg har igennem min tid på HTX indset at jeg gerne vil være ingeniør. Jeg kunne godt tænke mig at komme til at løse problemer. Jeg havde dog svært ved at pin-pointe hvilken slags ingeniør jeg godt kunne tænke mig at læse til. Jeg blev igennem gymnasiet også mere og mere glad for den lidt mere teoretiske vinkel på det at løse problemer. Så da jeg faldt over Matematik-teknologi kunne jeg ikke få det ud af hovedet igen. Det at jeg kunne få lov at prøve at løse problemer ved hjælp af matematisk teori, var det der gjorde jeg valgte Matematik-teknologi. Det faktum at det er en meget bred uddannelse, fordi den teoretiske matematik kan anvendes inden for mange felter, gør at jeg heller ikke inden universitetet blev nødt til at pin-pointe hvilken retning jeg gerne vil arbejde inden for. 

 

Hvad er det særlige ved at læse netop Matematik-teknologi (i forhold til Matematik-økonomi og Matematik)?

De 3 forskellige matematik retninger på AAU har mange overlap, men det helt særlige ved Matematik-teknologi er at vi hører under institut for elektroniske systemer også. Det betyder at vi på de fleste semestre har 2 kurser sammen med Matematik og Matematik-økonomi og så har vi 1 fag som er mere anvendt. Det betyder at den matematiske teori vi lærer sammen med Matematik og Matematik-økonomi i 2 fag, får vi lov at anvende i det 3. fag også, udover selvfølgelig også i projektet. 

 

Hvordan går en typisk dag på studiet?

En typisk dag på Matematik-teknologi består i at jeg oftest møder op på instituttet 08:15 og enten går til en forelæsning, eller mødes med gruppen til projektskrivning. Hvis der er forelæsning, består de oftest af 2 x 45 min oplæg fra en underviser med en lille pause imellem, og derefter en opgaveregning sammen med gruppen. Når vi ikke har forelæsning, eller når vi har opgaveregning, sidder vi i vores grupperum. Her har hver gruppe hver deres lokale hvor de kan skrive projekt og regne opgaver.  Dagen forsætter så med en omgang frokost hvorefter der kan være forelæsning igen. Som oftest er jeg på universitetet fra 08:15-16:15, og hvis der ikke er forelæsning og opgaveregning bruger vi resten af tiden på projektskrivning. 

 

Hvad vil du bruge din uddannelse til?

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at komme til at arbejde inden for fly/rumfarts branchen eller inden for det maritime. Jeg kunne godt tænke mig at arbejde med signalbehandling, eller modellering. Jeg kunne godt tænke mig at bidrage til at bringe transportbranchen ind i en grønnere fremtid ved hjælp af den matematiske teori.