ForsideTestimonials

Mød en studerende

Magnus Bent Erik van Bolhuis er studerende på bacheloruddannelsen i Matematik-økonomi, på 4. semester.

Mød en studerende

Hvilke overvejelser gjorde du dig, da du valgte at læse Matematik-økonomi?

Jeg har altid været glad for matematik i løbet af min skoletid. Derudover fandt jeg ud af i gymnasiet, at jeg godt kunne lide at have med økonomi og penge at gøre. Når folk havde spurgt mig, hvad jeg skulle læse, så havde jeg altid svaret: “noget med matematik eller økonomi”.

Derudover havde jeg to meget vigtige værdier, som jeg valgte ud fra.

Den første var, at jeg skal blive udfordret og have muligheden for at lære nyt, også når jeg kommer ud på arbejdsmarkedet.

Den anden var, at jeg skal vågne op hver dag og være glad for og have lyst til det jeg laver.

Da jeg læste om Matematik-økonomi-uddannelsen, så syntes jeg bare at kurserne lød spændende og at man fik en masse fede kompetencer, som man kunne bruge på arbejdsmarkedet. Derudover tænkte jeg, at med en matematikuddannelse, så ville der altid være mulighed for at lære mere og blive dygtigere. Derfor kunne jeg godt se sig selv lave noget med matematik og økonomi resten af livet.

Hvad er det særlige ved at læse netop Matematik-økonomi (i forhold til Matematik og Matematik-teknologi)?

Det der er særligt ved Matematik-økonomi er, at vi selvfølgelig har nogle økonomiske kurser, som de andre ikke har. Vores projekter har ofte et økonomisk perspektiv, hvor de på Matematik har mere teoretisk tunge projekter og på Matematik-teknologi har mere anvendelighed indenfor ingeniør og elektronik-feltet.

De økonomisk orienterede kurser og projekter gør at vi bliver virkelig dygtige til at anvende matematikken i en økonomisk kontekst eller omvendt at undersøge de matematiske koncepter bag et økonomisk fænomen.

Derudover har de fleste af mine medstuderende samme interesse for økonomi som mig selv og det er derfor nemt at finde et fælles udgangspunkt både fagligt og socialt.

Hvordan går en typisk dag på studiet?

En typisk dag består enten af forelæsninger eller skemafri, hvor vi bruger tid på projektskrivning.

Dage med forelæsninger starter fra morgenstunden af med forelæsning efterfulgt af opgaveregning med min studiegruppe, hvor vi sammen prøver at løse og forstå de opgaver vi bliver stillet af vores underviser. Til middag slipper vi bøgerne, hvor vi spiser frokost sammen eller ude i nogle af vores fællesarealer med andre på instituttet. Efter frokost er der forelæsning og opgaveregning ligesom fra morgenstunden af.

Dage med skemafri bliver brugt på at skrive projekt. Vi bruger ofte tid i vores gruppe på at læse og forstå materiale, før vi får det skrevet ind i vores rapport. Derfor bliver der brugt god tid ved tavlen, hvor vi diskuterer frem og tilbage for at sikre os, at alle i gruppen forstår tingene korrekt.

Projektskrivningsdage kan godt blive lange og derfor har vi ofte også flere mindre pauser, for at kunne være på i så mange timer i streg.

Hvad vil du bruge din uddannelse til?

Jeg håber på at uddannelsen gør, at jeg får nogle kompetencer, som gør at jeg er en værdifuld medarbejder. Jeg har aldrig tænkt over, at jeg skulle sidde i en specifik stilling. Jeg har dog altid haft i mente, at jeg gerne vil have et arbejde, hvor jeg fortsat vil blive udfordret og lære nye ting. Så jeg håber endelig på at uddannelsen gør at resten af min karriererejse ikke bliver kedelig, men at jeg kan vågne op og blive udfordret og være glad for det jeg laver.