Spring til indhold
ForsideTestimonials

2023

Mød en studerende

Marie Giehm Overby er studerende på bacheloruddannelsen i Matematik-økonomi.

2023

Mød en studerende

Marie Giehm Overby er studerende på bacheloruddannelsen i Matematik-økonomi.

Hvilke overvejelser gjorde du dig, da du valgte at læse Matematik-økonomi?

Jeg har altid været glad for matematik og var derfor aldrig rigtig i tvivl om, at jeg gerne ville læse noget med en del matematik. Jeg overvejede dog mange ting, inden valget faldt på specifikt Matematik-økonomi. Jeg havde ikke før haft økonomifag, så økonomidelen af uddannelsen var lidt et sats. Jeg vidste dog, at jeg gerne ville kunne anvende matematikken på noget konkret, så da jeg læste om Matematik-økonomi, tænkte jeg, at det virkede oplagt.

 

Hvad er det særlige ved at læse netop Matematik-økonomi (i forhold til Matematik og Matematik-teknologi)?

Matematik-økonomi og Matematik har en del kurser tilfælles, men hvor Matematik går mere i dybden med abstrakt teori, får vi på Matematik-økonomi mere tid til at anvende matematikken på økonomisk teori. Det sker både i form af rene økonomifag, men også på den vis, at vores projekter ofte omhandler en økonomisk model, der kan beskrives vha. matematik. Her får vi altså mulighed for at anvende den matematiske teori på konkrete økonomiske problemstillinger.

 

Hvordan går en typisk dag på studiet?

En typisk dag på studiet vil starte kl. 8.15 til forelæsning, der varer ca. to timer. Herefter er der som regel opgaveregning i yderligere to timer, der foregår i grupperummet sammen med projektgruppen. Her sidder vi som regel i fællesskab og gennemgår opgaverne på tavlen og forsøger at løse dem i fællesskab. Her får vi som regel hjælp af underviseren eller en hjælpelærer i form af en ældre studerende. Omkring middag holder vi så frokostpause, der ofte bliver brugt på en masse snak og spil – også på tværs af grupper og årgange. De resterende timer efter middag bliver som regel brugt på projektskrivning.

 

Hvad vil du bruge din uddannelse til?

Jeg ved endnu ikke helt præcist, hvad jeg vil bruge min uddannelse til – mest af alt fordi jeg endnu ikke ved, hvilken retning jeg synes er mest spændende. Lige nu ved jeg bare, at jeg får en masse kompetencer, jeg senere kan bruge til at gå i den retning, jeg bestemmer mig for.